آنتی اسکالانت

پنجشنبه 4 مهر 1398
12:39
مهدی

آنتی اسکالانت :

آنتی اسکالانت که با اسم هایی مانند ممانعت کننده رسوب یا ضد رسوب هم شناخته می شود در صنایع آب استفاده خیلی زیادی پیدا کرده است. آب خوراک دستگاه های RO، بویلر ها و سیستم های کولینگ همواره دارای نسبت زیادی از فلزات سنگین می باشد که با رسوب بر دیواره ی تاسیسات و ممبران ها موجب افت شدید کارایی این سیستم ها می گردد و بدین جهت خسارت های زیادی به بار خواهد آورد. این عمل باعث شده است که آنتی اسکالانت ها در سطح گسترده ای مورد استفاده قرار گیرند.

آنتی اسکالانت ها مواد فعال سطحی می باشند که از سه روش مانع از ایجاد رسوب می گردند:

آنتی اسکالانت ها قادر هستند که محلول فوق اشباع از نمک ها را بدون ایجاد شدن کریستال پایدار و شفاف نگه دارند.

آنتی اسکالانت ها از رشد کریستال­های رسوب جلوگیری می کنند. هنگامی که کریستال ها با بار سطحی مثبت جذب سطح می شوند، آنتی اسکالانت ها با بار منفی جذب هسته های کریستالی میشوند و از راه ایجاد تعادل الکترواستاتیکی از هسته زایی کریستالها در محلول پیشگیری می کنند.

آنتی اسکالانت ها با ساختار آنیونی خود بین ذرات رسوب و کرسیتالی با بار سطحی مثبت قرار می گیرند و باعث پراکندگی مناسب ذرات رسوب در محلول می گردند.

ترکیباتی که معمولا زیاد ترین رسوب را در تاسیسات تشکیل می دهند شامل کلسیم کربنات، کلسیم فلوراید، کلسیم سولفات، باریم سولفات، استرانسیوم سولفات، آهن و سیلیس می باشند. البته در این بین رسوب های سیلیسی و کلسیم فلوئورید کمتر متداول می باشند و از لحاظ جغرافیایی در بعضی از نقاط مستعد می باشند.

یکی از مهم ترین خصوصیات آنتی اسکالانت ها این است که با تشکیل بار آنیونی از به هم چسبیدن کریستال های رسوبی جلوگیری می کند و همین عمل موجب دور شدن این کریستال ها از یکدیگر می گردد. پیدا کردن یک آنتی اسکالانت که کیفیت مطلوبی داشته باشد و همچنین اندازه قابل به کارگیری آن از اهمیت زیادی برخوردار است. همه ی دستگاه های تصفیه آب صنعتی در صورتی عمر زیادی خواهند داشت که آنتی اسکالانت مرغوبی در آنها استفاده شود.

بازدارنده های رسوب یا آنتی اسکالانت ها به صورت وسیعی در دستگاه های صنعتی، مبدل های حرارتی و تجهیزات آب شیرین کن یا RO، لوله ها و انشعابات و راکتور های صنعتی کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اکثر آب ها دارای مواد و املاح یکسانی نمی باشند و دارای تفاوت هایی هستند. بعضی از آب ها دارای سیلیس زیاد ، بعضی دیگر سولفات و برخی دیگر امکان دارد دارای آهن زیادی باشند. از این رو برای تمامی آب ها نمی توان از یک مدل آنتی اسکالانت استفاده کرد و می بایست با توجه به نوع آب از آنتی اسکالانت های مخصوص و با دوز متفاوت به کارگیری کرد.

بعضی از خصوصیات عمومی آنتی اسکالانت ها:

- کنترل رسوب های کربناتی، فسفات ها و فلوئوریدی

- کنترل آهن محلول و نا محلول در آب

- پیشگیری از رسوب و گرفتگی سیلیکاتی

- دیسپرس کنندگی

- قابلیت به کارگیری برای انواع ممبران ها

- ضد رسوب برای دستگاه های RO

- ضد رسوب بویلر

- ضد رسوب کولینگ


[ بازدید : 16 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آنتی اسکالانت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]